• Fri fragt over 300 kr
  • Hurtig Levering 1-3 dage
  • Dansk virksomhed 27 års erfaring
Brug for hjælp? Ring 70 21 30 33

Motion er vigtig for ældre

Det er en kendsgerning at den gennemsnitlige levealder stiger, for både mænd og kvinder og meget tyder på at den kun vil blive ved med at stige de næste mange år. Foruden det så bliver der stadig bombarderet med påmindelser om, at man skal huske at motionere hele livet. Men hvorfor er det så vigtigt og er der ikke et punkt, eller en vis alder, hvor det ikke er sundt at motionere længere?

Man kan dele træning meget groft op i to afdelinger. Den ene er ”styrketræning” og den anden er ”kredsløbstræning” også kaldet udholdenhedstræning som kunne foregå på et løbebånd for at skåne kroppen. Såfremt man ikke har nogen problemer med hjerte- karsygdomme, så bør man have fokus på være ens muskler og derved også styrketræningen. Selvom det måske kan skræmme de fleste. Det er dog vigtigt at pointere, at det ikke omhandler man skal ligne en bodybuilder, men om at sørge for at ens muskler fungerer bedst muligt.

 

Man ved at mennesket oplever det man kalder Sakopeni. Sakopeni betyder at musklerne mister noget af sin masse, deres kraft og derved bliver svagere med alderen. Dette sker også, selv om man træner ligeså meget som en elite-atlet. Det er også derfor at verdensrekorden for ældre aldrig ville kunne komme i nærheden af den gældende, uanset sportsgren.

 

Sakopeni er desværre umuligt at undgå. Dog begynder den nedadgående spiral at tage fart, når man begynder at blive inaktiv. Om hvorvidt den onde spiral begynder med at man bliver inaktiv, og der derved sker der Sakopeni eller omvendt, er svært endeligt at konkludere. Men hvad der kan konkluderes, er at den onde spiral vil bevirke at man bliver svagere og svagere. Derved vil man på et givent tidspunkt ikke kunne klare sig selv og man må derfor modtage pleje, i den ene eller anden grad.

 

Netop derfor er det vigtigt at motionere, for at kunne modvirke den onde spiral og sænke hastigheden hvorved der sker sakopeni! Hvad ligeså vigtigt er, så er kroppen meget plastisk og presser man den aldrig, så vil den heller ikke være modstandsdygtig over for diverse sygdomme, som vil tære hårdt på kroppen. Er ens krop derimod stærk, så har den desto mere at stå imod med og kan klare f.eks. et fald. Risikoen for fald kan dog mindskes ved f.eks. at lave noget styrketræning, hvor man træner ens ”effekt” eller ”power” dvs. hvor hurtigt man kan løfte en given vægt. Kort sagt kan man derfor sige, at kroppen bliver hvad man gør den til, sofa-kartoffel eller kondiløber.

 

Det blev nævnt at såfremt at man ikke have nogle hjerte- karsygdomme, så bør man have fokus på styrketræningen. Dette betyder dog ikke at man helt kan se bort fra udholdenhedstræningen. For vi ved også at styrketræning ikke presser kredsløbet særlig meget og dyrker man derfor alene styrketræningen, så er der en stor risiko for at man alligevel kommer i ”dårlig form”. Derfor er det også vigtigt at presse kredsløbet, da dette også er med til at bevirke ens livskvalitet forbliver høj. Er man derfor inaktiv så forøger man kraftigt chancen for div. hjerte- karsygdomme, men hvad endnu vigtigere er, så forringes ens livskvalitet kraftigt. Hvor interessant ville det f.eks. være at skulle holde pause, hver gang efter man har gået op ad en trappe, eller flere gange på vejen ned til købmanden?

Intet er selvfølgelig givet, men man kan kraftigt påvirke chancen til det bedre for at få et godt liv, ved at motionere. Dog skal det siges at det aldrig er for sent til at begynde at motionere, også selv om man aldrig har gjort dette før. Der er flere studier som har sat 70-80-årige ældre damer til at lave styrketræning og efter 8 uger, så er disse blevet ligeså stærke som én på 50 år. Derfor kan det siges at det aldrig er hverken for sent at starte, eller for tidligt at begynde! Det er også vigtigt at man får nok protein som ældre. Det tilbyder vi flere varianter af hos Toft Care.

 

Derfor kan man stille sig selv spørgsmålet, hvad man definerer som livskvalitet. Er det knap at kunne bevæge sig, kun kunne se fjernsyn og altid være afhængig af hjælp fra andre? Eller er det at kunne bevæge sig frit, være uafhængig af andre og stadig kunne lege med sine børne- eller oldebørn?

 

Vender vi tilbage til spørgsmålet om man kan blive for gammel til at træne, så er svaret entydigt nej! Selvfølgelig skal man starte på et passende niveau og én, som aldrig har dyrket motion før skal selvfølgelig ikke starte med at træne hver dag. Men så snart man har fundet et passende niveau, så er det bare med at nyde det og modnes med ynde!